torstai 27. helmikuuta 2014

Harvaseudulta, päivää!

Käyn muutamia kertoja vuodessa harvaseudulla minäkin. Autolla tietenkin. Eihän sinne muuten pääse, ellei halua seisoa kymmenen tai sadan kilometrin päässä juna-asemalla siitä paikasta, mihin olet lopulta yrittämässä mennä ja miettiä siellä että mitteepä tässä ja milläs mäntäs. Tai jos satun olemaan Kymenlaaksossa, pitänee ihmetellä joko myö mennää jonnee vai minnee ja enmiävaantiiä mulku on piä kipee.

Sellainen maa se tämä Suomi on. Suomi perustuu autoon. Autoilu on länsimaisen elämäntavan perusasioita ja kaunis asia itsessään, per se, jos minulta kysytään. Tämä blogi lienee Suomen vääristynein autoblogi muutenkin.

Merja on nyt tullut siihen tulokseen, että maailma muuttuu ja se muuttuu myös autoilun osalta. Ei Merja aivan turhaan ministeri olekaan. En tiedä millainen rannekello Merjalla on mutta autona hänellä on siellä Suomussalmen takamaissa muistaakseni vanha paku. En tiedä mistä olen tämän keksinyt mutta olisiko ollut jostain Hesarin artikkelista. Luulin pitkään minäkin, ettei Merjalla ole edes ajokorttia. Elämä ohjasi tässäkin kiihkeän vasurin raiteilleen. Joskus toki on kiva huristella taksilla mutta auto se on taksikin. Bussi taas ei ole auto, sillä bussi on pyhä laite eikä saastuta ja sen hiilijalka on itseasiassa jo negatiivinen.

EU tai ties mikä taho on kehittelemässä henkilöautoliikenteeseen päästökauppaa, uusia energiatehokkuusviritelmiä ja varmaan muutakin kivaa. Rahaahan sillä halutaan kerätä lisää muttei nyt ajatella sitä.

Merjalla on tässä pieni ongelma. Rahaa pitäisi pumpata vaalikarjalta lisää. Aina löytyy jostain joku virasto-eemeli, joka ottaa mielellään pestin vastaan kun puoluekoneistossa hänen vuoronsa suojatyöpaikkaan käy: on siis tärkeää pitää mahdollisimman moni mahdollisimman tyytyväisenä eikä se ihan halpa laji olekaan. Huomaan sen usein palkkapäivänä ja kaikkina muina päivinä ennen ja jälkeen sen.

Karja on vaan jo pumpattu niin tyhjiin, ettei sitä rahaa oikein enää ole. Velaksi menee jo nyttenkin kaikkien miellyttäminen. Sen mitä olen Suomussalmella muutaman kerran käynyt on yleisin auto siellä vanha Nissan Almera tai joku ikivanha ruosteinen mondeontapainen kulkine. Ihan tavallisia suomi-autoja siis.

Suomussalmelainen kaduntallaaja ei ole välttämäti mikään Raatteentien Einstein, vaikka mukava onkin. Hän ei vaan näe sitä, että köyhyyden syy voisi olla tämä koko järjestelmä. Järjestelmä, jota hän elättää ja tukee vähistä rahoistaan, koska järjestelmä vie häneltä jo nyt niin paljon rahaa, että rahaa on vähän.

Merja kysyy liittyen päästökauppaan:
– Tarkoittaako tämä harvaan asutussa maassa sitä, että entistä isomman osan liikenteen verotuksesta kantavat harvaseutujen ihmiset? Heillä on enemmän polttoainetta kuluttavat vanhat autot ja välttämättömyys käyttää niitä. Ovatko ihmiset silloin oikeudenmukaisessa asemassa suhteutettuna ihmisiin, joilla on vaihtoehtona joukkoliikenne?

Voin paljastaa, ettei kysymystä esitetty minulle. Vastaan kuitenkin:
"Merja. Kyllä. Ihmiset, sinun äänestäjäsi siellä Suomussalmella, ovat oikeudenmukaisessa asemassa."

Rolling Stonesin laulun sanoin; et aina voi saada mitä haluat. Se, että ihmiset äänestävät valtaan heitä veroilla ja sääntelyllä kurittavia ihmisiä tuottaa, tottakai, sen lopputuloksen, että eipä ne vähät rahat sitten muuhun riitäkään kuin siihen paikkailtuun mondeoon. Sillä sitten karautat sinne S/K-marketin parkkikselle ja nostat bonuskorttiruokaa takapaksiin, jonka senkin kansi on lyötävä pari kertaa kiinni, että se pysyy siinä paikoillaan kotimatkan. Ja kohta pitää satanen viskata katsastusverona. No eihän se nyt naurata yhtään.

Semmoista se äänestäminen on. Sillä on seurauksia vähän kuin S/K-kaupalla. Kerran kuussa saat ylihinnan palautusta rapiat 3 euroa, joita voit sitten hautoa tilillä tai vaikka panna ne samaan kauppaan takaisin, jolloin saat taas kohta niitä poonuksia... eihän tuossa nyt voi kuin vaurastua!

Merja, nokkela ministeri kun on, toteaa, että
 Jos malli on se, että kaikki lisäkustannukset tulevat polttoaineen hintaan, niin harvaseudun ihminen maksaa siitä suurimman hinnan. Jos maksurasitusta halutaan jakaa tasaisemmin, niin verojärjestelmää täytyy rukata oikeudenmukaisempaan suuntaan.

Minä vastaan, vaikkei kysytty:
Voi kyynel. Muuta pois sieltä harvaseudulta. Lopeta vasureiden äänestäminen. En halua maksaa sinun verojasi. Ennen kaikkea: lopeta valittaminen. Oikea kysymys tietenkin on, miksi merjat ylipäätään jakavat "maksurasituksia" tilanteessa, jossa verot ovat tapissa ja niitä kerätään vuosi vuodelta enemmän kuin koskaan.

EU-pelisäännöt ovat tuomassa meille kaikille uusiin autoihin pakollisen paikannusjärjestelmän hätätilanteiden varalta. Turvallisuutenne vuoksi, kuinkas muuten.

Merja tietää, että turvallisuus pyhittää kaiken. Kaikenlainen napina tai muu kitinä siitä, ettei paikannusjärjestelmä nilkkaan autoon jostain syystä nappaisi EU-kansalaista voidaan kuitata sillä, että
Tässä ei ole edes kysytty, vastustavatko ihmiset sitä vai ei, koska ihmishenki menee yksilönsuojakysymyksen edelle.

Mitäpä sitä mitään kyselemään. Äänestävät ne taas ensi vuonnakin.

2 kommenttia:

  1. Tuo e-call-sydeemi pitäisi olla sellainen, että se aktivoituu vasta kun rysähtää eli se on toimimaton muun aikaa. Näin ainakin olen ymmärtänyt ja sillä perusteella se saatiin hyväksyttyä sivistysvaltioissa. Tähän liittyy myös päätös, että laitetta ei missään tilanteessa voi käyttää muuhun tarkoitukseen kuin hätäpaikannukseen.

    VastaaPoista
  2. Toivoa sopii että se on tuollainen. Jäämme odottamaan mitä tästäkin tulee.

    VastaaPoista