Laitetaanpa pitkästä aikaa vähän valokuvaa täältä "ruuhka-Suomesta", Globaalin vastuun strategisesta tukikohdasta. Itseasiassa paikasta, josta Maailma Pelastetaan. Jos joku lukee tätä blogia ensimmäistä kertaa niin kyllä, Helsinki se on. Ajattele. Paikka, josta SE lähti. Nimittäin maailman pelastaminen. Hiilidioksidi tuhotaan, sitä ennen se kielletään. Ilmasto ei enää muutu (luit oikein) vaan se vakiintuu tasaiseen helsinkiläiseen lämpötilaan +5,9 astetta ukko-Celsiusta (ruotsalainenkin vielä). Eikö olekin uskomatonta.
Se mikä tästä touhusta tekee globaalia on, että lopulta koko maapallon keskilämpötila on 5,9 astetta. Se voi nyt kuulostaa hieman uskomattomalta mutta annapa olla kun Vihreät Teknologiat kehittyvät niin saavutamme autuuden. Samana päivänä kun viimeinenkin lämpimämpi, tai miksei kylmempikin, paikka maapallolla on saavuttanut tuon maagisen lukeman 5,9 astetta ukko-Celsiuksen nimeä, saapuu Pyhää Kolminaisuutta täydentämään Oikeudenmukaisuus ja Tasa-arvo. Paha hiilidioksiidi on kukistettu oikeamielisyyden miekalla ja --- no, sit se maailma niinq pelastuis.
Muutin omalta osaltani ilmastointia ottamalla autosta automaatti-ilmastoinnin pois päältä, kokeeksi. Yleensähän se on päällä ja olen säätänyt sen +19 asteeseen, mikä muistaakseni on ekosoturien suosittelema sisälämpötila myös ihmisten asuntoihin.
Ruuhkaahan täällä ei ole mutta leikitään, että arkisin klo 15-17 saattaa joskus olla muutama sata autoa etenemässä hitaasti tiellä 101, joka kavereiden kesken on se Kehä Ykkönen. Ja silloinkin vain, jos rekka on vetäissyt liittymässä pöpelikköön, kuten pari päivää sitten kävi. Olihan siellä autoa jonossa - työmatkani tuplaantui. Se on prosenteissa paljon; tavanomaisen 20 minuutin sijasta matkustin 40 minuuttia. Useimmat muistavat, että normaali julkisen liikenteen tarjoama vaihtoehto on noin 50-60 minuuttia omalla kohdallani, mikä sisältää vielä vaihdon Kampissa ja reipasta kävelyä pakkasessa.
Tästä se lähtee:
pieni kuvavisa: missä mennään?
Nastasankarit ovat tehneet teistä käänteisiä kiskoja. Auto pysyy urissa niin,
että voi avata silmät vasta kotosalla.
Helsinkiä tuntemattomille kerrottakoon, että tässä ei ole Paskastanin pääkatu (tavallaan) vaan tämä urainen routapelto on Helsingin Pohjoisranta (pakkoruotsiksi Norra Kajen). Ja noissa vasemmalla olevissa taloissa asuu niitä rikkaita. Ne omistaa asioita. Niitä kunnon demari vihaa. Niiden pitäs muuttaa pois jos sosiaalidemokratia ei kelpaa. Ja jos ne muuttaa pois, niin sitten ne on pettureita, oikein isänmaanpettureita. Toisaalta demari nyt mitään isänmaata tarvitse, koska kaikki on yhteistä ja kansat vain jotain simmossii sosiaalisen median konstruktioita. Joku pentele on vielä mennyt ostamaan Krunikassa laitteen, jota ei kukaan ihminen ikinä voi tarvita missään. Nimittäin Maseratin. Jos et tiedä mikä se on niin kvg. Minäpä näin sellaisen siellä eräänä päivänä.
Tässä yllä on sitten se Mäkelänkatu (huomaa ruuhkat myös wikipedian kuvissa). Se on semmoinen kokoojakatu ja Vihreän Väen erityisessä kyttäyksessä. On kameratolppaa ja sitten näitä koristevaloja, joita liikennevaloiksi kutsutaan. Joskus tällä kadulla on nähty autojakin, ja sinisiä miehiä sohimassa hiustenkuivaajaa muistuttuvalla laitteella vastaantulijoita mielessään kerätä lisää veroja.
Mutta näkymä on yleensä tuollainen, ellet sitten ole työmatka-aikaan liikkeellä. Ruuhkaa, ruuhkaa. Ei etene mihinkään.
No eihän se etene kun 20 metrin välein loistaa punaiset valot pahimmillaan parin kilometrin matkalla. Väkeä on kuin Tokiossa jos Tokiosta poistetaan kaikki väki.
Tämmöstä se täällä Helsingissä on. Nyt vaan odotellaan ruuhkamaksua, gps-paikannusta ja kaikkee muuta viherkivaa.
Gaian johdattamaa viikonloppua!
LISÄYS: jos jotakuta kiinnostaa lukea Globaalin vastuun Strategiasta, niin tässä linkki kaupungin selontekoon.
Se jäi nyt mietityttämään tarkoittaako "kaikkien asukkaiden kulttuuristen oikeuksien kunnioittaminen" mitä?
Sitäkö että muhamettilaiset voivat kivittää ja silpoa toisiaan Hakaniemen torilla.
Sitä sen nimittäin pitäisi tarkoittaa. Kivitys on kulttuuria sekin. Se on sitä monikulttuuria.
Klaude-kopteri jo kauan sitten kertoi yläilmoista "ruuhka-aikoina", että "Helsinginniemi" kyllä vetäisi autoja paljon paremmin sisään, mutta bussikaistoilla ja liikennevaloilla tämä on estetty, mitä ilmeisemmin tarkoituksellisesti?
VastaaPoistaSitten, jos esim. Manskulla tai Sturenkadulla bussit käyttäisivät "ratikkakiskoja" edes joskus, niin mikähän olisi tilanne ruuhka-aikoina?
Ilmeisesti nyt testaavat, "jotain vi@un yhteiskuljetusta", että voivat korvata nyt Helsingissä olevat 300 000 (yksityisautoa)
30 000 auton "joukkoliikennevälineillä"!
Millä täytettäisiin tuon yksityisautojen jättämä aukko valtion kassasta? Vai alkaisivatkohan matkustajat maksamaan todellista (ei subventoitua) hintaa joukkoliikennevälineissä? Tosin, taitaisi joukkoliikenne supistua pelkästään ruuhkavuoroiksi.
Toisaalta, kun vihreä utopia on saavutettu, ei ole ruuhkia ja Jopolla sitä pääsee pössyttelemään! Eihän kukaan tee tuottavaa työtä vihreässä utopiassa, rahat otetaan valtion kassasta!
Rahat otetaan nimenomaan valtion kassasta kun Maailma on Valmis. Työnteko on lopetettava, siinä vaan ihmistä riistetään.
VastaaPoistaOlen tähänkin blogiin kirjoitellut yksinkertaisimmat liikennettä sujuvoittavat jutut 1. bussikaistojen poisto, 2 liikennevaloja vähemmäksi, 3. suomi edelläkävijänä siinä että punaisista valoista saa kääntyä oikealle väistämisvelvollisenä.
Eipä tässä kyse ole siitä että liikennettä haluttaisiin sujuvoitta vaan vallitseva tilanne on tietenkin se että sitä on jumitettava, koska Vihreys ja hiili.
Helsingin keskusta autioitetaan. se on yks vihreiden päätavoite. jengi pusketaan asumaan persoonattomiin laatikoihin pellon reunaan, paikkoihin joihin kukaan ei oikeasti halua asumaan. Esmes nyt jo rakennetaan tattarisuolle kerrostaloja... voi kiesus.
aivan sama ollaanko Espoossa vai Helsingissä. kaupunkia ei väkisin synnytetä, se syntyy jos on syntyäkseen. http://www.talouselama.fi/uutiset/harva+haluaa+enaa+kotia+espoosta++hs+sinne+tanne+on+ripoteltu+kerrostalojen+rykelmia/a2243008
Nyt tilanne on se että vihreät synnyttävät loputtomasti uusia nukkumalähiöitä joista on ensimmäisenä aamulla lähdettävä pois voidakseen tehdä tai saada yhtään mitään. autoilua hankaloitetaan, lisätään sikakallista (ei käyttäjile) julkista liikennettä.... saadaan uusia viher-äänestäjiä.
mitään järkeähän touhussa ei ole. Malmin lentokenttäkin pitäs kuulemma rakentaa lähiöksi, samoin Hertsikan hieno vanha ranta. ihan niinkuin Suomesta tila loppuisi ja kaikkien pitäs, tai kaikki edes haluais tunkea tänne.
Mitä kalliimpaa ja hankalampaa autoilu on (ja se on!) sitä enemmän jengi pukkaa tänne kun ei, hittolainen, muuta voi.
Käyttäjät voisivat maksaa julkisen liikenteensä itse täysimääräisenä. jokin 40 euroa kuukauden matkoista on aikuisen ihmisen holhoamista.
Näin keskisuomalaisena Helsinki on minulle sellainen ympäristö, jossa välillä joutuu käymään, mutta sieltä haluaa nopeati pois.
VastaaPoistaKyllä meillä Jyväskylässäkin "liikennesuunnittelu" on ryssitty pahasti suhteutettuna automäärään, mutta kyllä Helsinki ja vaikkapa Tukholma ovat ihan vielä jotain muuta.
Voisin muuten tähän antaa vähän kommenttia siitä Teslan sähköautosta, jota koeajoin alkuviikosta.
Jos minulle olisi joku vaikka 10 vuotta sitten sanonut, että minäkin vielä joskus ajan sähköautolla ja pidän sitä uskomattoman hyvänä laitteena, niin olisin sanonut kommentoijaa haihattelijaksi.
Täytyy myöntää, että kyseisen värkin eli Tesla model ässän toimivuus ja käytön vaivattomuus oli minulle aika järisyttävä kokemus.
Minä olen tätä taksi-hommaa harrastaessa tottunut jo aika hyviin autoihin, kuten E-sarjan mersuihin ja 5-sarjan Bemareihin ja kokemusta on myös isän S-sarjalaisista mersuista, mutta silti tämän "sähköhimmelin" moottori/voimansiirto toimi niin hyvin, että se sai nämä tavalliset autot tuntumaan antiikkisilta.
Toimintasäde näyttää todellakin olevan se yli 400km mitä valmistaja lupaa ja erotuksena perinteiseen autoon hyötysuhde säilyy hyvänä kapunkiajossakin, eli perinteinen ajattelutapa kulutuksen kasvusta kaupunkiajossa ei päde tähän värkkiin.
Latauspaikan löytäminen Tampereelta oli vähän ongelmallista, kun näissä sähköauton latauspistettä mainostavissa parkkihalleissa ei ollut kuin tavalliset pistorasiat. Näitä käytettäessä latausaika olisi ollut ihan tolkuton.
Onneksi Cumulus hotellin parkkihallista löytyi voimavirtapistoke, jota sai käyttää. Voimavirralla ladatessa akkuun kertyy latausta noin 50 kilometrin edestä tunnissa, joten tyhjästä täyteen akkuun ladatessa latausaika on n. 8 tuntia.
Näihin kuullemma saa latausasemia, jotka täyttävät akut 3 tunnissa, muuta nämä taitavat vaatia jo sulakkeilta ja syöttökaapeleilta aika paljon.
Koriltaanhan tuo auto on c-sarjan mersun kokoluokkaa eli ammattikäyttöön harmillisen pieni, mutta kaikki ajamiseen ja auton hallintaan liittyvä ergonomia on erittäin hyvällä tasolla. Vaihdevipu ja vilkku ja vakionopeussäätimen viiksi ovat suoraan mersusta ja lähes kaikkea muuta toimintaa ohjataan keskikonsolissa olevasta, massiivisen kokoisesta kosketusnäytöstä.
Kuten sanottu, tilat eivät ole tavaratilaa lukuunottamatta isot ja esim. penkit ovat eurooppalaiseen laatutasoon tottuneelle aika lautamaiset, mutta kaikki ajamiseen liittyvä on kyllä hienosti toteutettua.
Autossa on energiaa keräävä moottorijarrutus, joka toimii pehmeästi ja tehokkaasti. Tämä on auto, jossa jarrupoljinta ei tarvitse paljon käyttää. Uskoisin, että jarrupaloilla ajanee normaalissa liikennekäytössä sellaiset vähintään 200 tuhatta...
Kun tällainen tekniikka vaan saadaan sovitettua vähän isompaan koriin ja hintaa hieman alemmaksi, niin minä hankin varmasti tällaisen taksiin.
Se Eka kuva on vissiin Länsiväylä Larun kohdalta.
VastaaPoistaPitää varmaan laittaa autot myyntiin ja muuttua vihreäksi.
Sitä ihmettelen ettei vihreät tajua ettei ruoka siirry lähikauppaan eivätkä halytysajoneuvot pelasta ihmishenkiä, jos ei olisi katuja, joita pitkin autot kulkevat.
Piti ihan itsekin miettiä hetki... kyllähän se Larusta on. muistaakseni. pitää ihan ensi viikolla kattoo uusiks toi kohta. näyttäs ettei se ole sieltä. tullut räpsittyä huolella kuvia.
VastaaPoistamyy vaan autot pois ja muuta tänne Kallioon. täällä on kivoja pubeja joissa juopotella ja kirota markkinataloutta palestiina-huivi kaulalla.
Vihreiden ymmärrys liikenteestä ja liikkumisesta on miinuksen puolella. on kertakaikkisen käsittämätöntä että fillarijengi on päättämässä mihin suuntaan tätä kylää viedään.
nyt ne kouhot on ideoimassa itäväylän "bulevardisointia" (eli suunnilleen sosialisointia fillareille).
katkaisisivat saman tien Kulosaaren sillan ja laittaisivat köysilossin siihen.
Ekku. kirjoitin melko pitkän vastauksen ja painoin jotain nappia ja koko teksti katos. voi hitto. mahtava raportti koeajolta, kiitos. nyt olen kyllä aidosti kateellinen.
VastaaPoistamun modernein ajokokemus on viime vuoden MB E 300 Bluetec Hybrid. on siinäkin melkoinen vekotin. se sähkömoottori antaa siihen aikamoisen väännön.
toihan vois olla suomessakin tulevaisuutta mutta ei se tällä verotuksella ja asenneilmapiirillä ole sitä ikinä.
E-mersu on mainio taksikäyttöön. C on lopulta aika pieni, vaikkakin ketterä auto. MB on kuitenkin aina vain työkalu, no ehkä joku AMG ei enää ole. BMW on tähän asti ollut hienoin ajettava millä olen ajanut, pakko se on myöntää vaikken ole bemarimies.
Tuossa kolmannessa kuvassa näkyvä matala rakennus oli KOP:n konttori aikoinaan (vai oliko SYP:n?). Mun vanha lapsuuden kaveri ryösti sen joskus 90-luvun lamavuosina ja sai muistaakseni 7v linnaa. Sitten kun miettii niitä poliitikkoja, niin ne sai SKOP:n ryöstöstä vaan lisää kannatusta. On se niin outo paikka tämä maailma.
VastaaPoistaAijaa, totapa en tiennyt. Joo. Ei se maailma oikeesti ole aina kovin oikeudenmukainen mesta. suunnilleen mistään ei saa tommosia rangaistuksia tässä maassa. murhasta ja huumehommista taitaa saada.
VastaaPoistaKuten tiedetään niin rikollinenhan on vain yhteiskunnan syrjinnän onneton uhri.
Kyllä mulla alkaa jo vimonenkin toivo tämän touhun paranemisesta kadota. Aattelin että kun tulee 300 kirjoitusta mittariin niin saap olla siinä. on siihen vielä matkaa.
sit muutan Nurmekseen työttömäks tai Tampereelle juopoks taksikuskiks. joku muutos tähän on saatava ja työnteko nyt ei enää kannata kuin harrastustoimintana.
KT, viesti vastaanotettu.
VastaaPoista