keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Suomi 2024

Vuonna 2017 Suomen Tasavalta otti käyttöön Pohjolan-Korea nimen (Pohjolan-Korean Demokraattinen Kansantasavalta) ja aloitti yhä tiivimmän yhteistyön Pohjois-Korean ja eräiden muiden kommunististen hallintojen kanssa. Rajoja alettiin sulkea jo vuoden 2016 tammikuussa, jolloin viimeiset loikkarit onnistuivat pakenemaan itä-Suomen korpimetsien läpi länsimaisempiin maihin, kuten Venäjälle.

Huhtikuun alussa 2024 asetettiin Oikeudenmukaisuuden ja Yleisen Hyvinvoinnin Edistämisen Keskuskomiteassa  laki, jonka hyväksyivät yksimielisesti kaikki Keskuskomitean 3191 virkamiestä kokoustaessaan Hotelli Kolilla; tai eihän se enää sillä nimellä kulkenut, vaan nimi muutettiin Keskuskomitean vierailun kunniaksi EdistysKoliksi (trendikkäällä 2000-luvun alun kirjoitusasulla).

Laki tunnetaankin nykyisin nimellä OYHEKin laki. Se kieltää käytännössä makeisten (ja kaiken muunkin) tuonnin Pohjolan-Korean rajojen ulkopuolelta.

Oikeudenmukaisuuden-Sanomat teki kuitenkin tuoreeltaan laista kirjoituksen, joka sensuurin läpäistyään päätyikin kansalaisten luettavaksi.

Uusien ohjeiden mukaan makeisten tuojan pitää jatkossa itse istua samassa autossa, jossa makeisetkin matkustavat. OYHEK antoi rajoituksia myös makeisten siirtelyyn: makeisten kärrääminen trukinlavoilla ei enää käy.


OYHEK on antanut uudet ohjeet, joilla suitsitaan makeisten ja karamellien tuontia muista maista, lähinnä Virosta. Liikennöitsijät saivat ohjeet maanantaina.



Tähän saakka bussimatkustaja on voinut tilata ja maksaa tuliaisnamit laivalla. Laivayhtiö on lastannut karkit bussiin.

On ollut mahdollista, että matkustaja ei ole edes nähnyt tuliaiskarkkejan ennen kuin bussi on jättänyt hänet tuliaisineen kotiportille.

OYHEKin uusien ohjeiden mukaan tällainen peli ei kuitenkaan enää vetele. Jos karkkia tuodaan autolla, tuojan pitää itse istua samassa autossa, jossa karkitkin matkustavat. 

Jos makeislasti on bussin tavaratilassa, ja matkustaja kävelee satamaan omin jaloin, matkustajan ei katsota kuljettaneen itse tuomisiaan maihin.

-Ns. jalkamatkustajan on laivalta Suomeen poistuessaan itse kannettava tai siirrettävä tuomiset maihin, tullin uusissa ohjeissa sanotaan.

OYHEKin ohjeiden mukaan matkustaja saa käyttää kanto- tai siirtoapua tuomisten laivalta siirtämisen osalta.

Tähän saakka makeisia on tuotu maihin trukinlavoilla. Nyt se aika taitaa olla ohi.

Kanto- tai siirtoavun kohteena olevien yksityishenkilön tuomisten määrä on oltava sellainen, jonka ns. terve aikuinen voi kantaa laivalta maihin, ohje kuuluu.

Paljon keskustelua herättänyttä OYHEKin lisenssiä, eli niin sanottuja terveen aikuisen papereita, voi anoa kirjallisesti.

-Yksinkertaisten mekaanisten apuvälineiden (ns. karkkikärry tms.) käyttö sekä matkustajajien toimesta että kanto- ja siirtoavun yhteydessä on sallittu, ohjeissa sanotaan.

Kantelu edistysasiamiehelle jo tehty



Pirkanmaalainen bussikuski on jo tehnyt OYHEKin ohjeista kantelun eduskunnan edistysasiamiehelle. Bussikuskin mielestä ohjeet asettavat matkustajat eriarvoiseen asemaan.

-Jos minä menen Viroon omalla pakettiautolla, minä voin lastata auton täyteen karkkia. Jos minä matkustan bussilla, tuliaisia voi tuoda niin paljon kuin terve aikuinen voi kantaa laivalta maihin, bussikuski ihmettelee.

Bussikuski ilmoitettiin kadonneeksi muutama tunti haastattelun jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti