lauantai 26. lokakuuta 2013

Verotuksen edelläkävijä

Ilahduin huomatessani olleeni jo alkuvuodesta visionääri ja oikeudenmukaisuuden katukiitäjä neljällä pyörällä. Maaliskuussa ideoin polkupyörille veroa, katsastusta ja muita autoista tuttuja maksuja. (Polkupyörävero, 24.3.2013)

Nyt samantapaisen ajatuksen on esittänyt ilmoille Autoliiton Helsingin osasto. Tietenkin tällainen ehdotus aiheuttaa raivoa, ellei suoranaista vihaa, niissä vihervasemmistolaisissa, jotka eivät ole tottuneet maksamaan siitä mitä käyttävät. Kyseessä on kai paljolti sama porukka, joille sähkö tulla tupsahtaa pistorasiasta ja vesi hanasta. Rahakin tulee seinästä.

Sama maksuhaluton joukko tietenkin itse hokee koko ajan tuttua "käyttäjä maksaa"-periaatetta.

No, esimerkiksi minä en halua maksaa euroakaan pyöräteistä. En niiden rakentamisesta enkä ylläpidosta. Töölöön on nähtävästi vedetty jotain pyöräkaistoja parkkipaikkojen kustannuksella tänä kesänä. Käykää katsomassa Nuurdensöldinkatua, niin huomaatte. En ole kenenkään nähnyt niissä vielä fillaroivan.  Entä mitä näille punaisille viherkaistoille tapahtuu talvella, kun Suomi on puoli vuotta pyöräilykelvottomassa kunnossa? Sama tilanne Manskulla Stokkan ja Vanhan kohdalla.

Missä käytössä nämä kaistat ovat, kun lunta on maassa ja fillarit laiduntavat talvet lämmitetyissä varastoissa, joita on kalliilla rakennettava uusiin rakennuksiin. Hyvä esimerkki tästä järjettömän kalliista idealismista löytyy Teollisuuskadulta eräästä uudesta kerrostalosta. Kannattaa sitäkin käydä katsomassa. On suurta lasi-ikkunaa ja korkeaa tilaa, jonka takana säilyttää sitä viidenkympin ruosteista mankelia lämpimässä. Käyttäjä ei maksa sitäkään. Jokainen asunnon siitä yhtiöstä ostava osallistuu kustannuksiin, halusi tai ei.

Ehkä oikeudenmukaisuus ei kuitenkaan lopulta käy viheriäisille. Siinä kun joutuisi itse kustantamaan omaa elämäänsä.

Pakollinen liikennevakuutus ja katsastus polkupyörille heti 1.1.2015 alkaen. Ajovalopakko heti ensi kuun alusta.

Ja maailma pelastuu!

Nopeammin se pelastuu, kun julkinen liikenne etuoikeuksineen vähennetään olemattomiin ja 24h-eliittikaistat poistetaan: ihmiset pääsevät liikkumaan edullisesti omilla aikatauluillaan ja itse valitsemillaan välineillä ilman pelkoa ihmisvihaa lietsovan aatteen keksimistä rangaistuksista tai maksuista.

Jyrkkä EI julkisen liikenteen  ja polkupyöräilyn pakkotukemiselle.

4 kommenttia:

  1. Ainakin sen verran voisi tehdä, että muutettaisiin nyt voimassa oleva käytäntö, joka on siis sellainen, että onnettomuuden sattuessa auton ja polkupyörän kanssa, niin henkilövahingot korvataan AINA auton vakuutuksesta, olkoon pyöräilijä kuinka syyllinen tahansa. Tuo johtaa yleensä autoilijan bonusmenetyksiin vaikka on syytön. Nuo bonusmenetykset voisi periä pyöräilijältä takaisin. Systeemihän on sellainen, että vakuutusyhtiöt ylläpitävät liikennevakuutusrahastoa, josta maksetaan korvaukset, hoito ja eläkkeet. Vaikka hoito saadaan yhteiskunnalta, niin maksaja on yksityinen rahasto. Tätä eivät kaikki hokaa.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. Onko tosiaan noin? Ohhoh.
    Yksi umpijurrinen Hiljainen Kuolema (polkupyöräilijä) ajoi autoni kylkeen reipasta vauhtia. Homma hoidettiin kyllä siinä paikanpäällä loppuun, joten ei tarvinnut tutustua tuossa asiassa poliisiin eikä vakuutusyhtiöön.

    Kaikenkaikkiaan pointtini on, että vastuuta täytyy antaa ja ottaa vastaan siellä fillaroijienkin puolella. Kuka umpihullu ajelee pimeällä miten sattuu, ilman valoja, päin yksisuuntaisia, välittämättä mistään liikennesäännöistä....
    no suomalainen fillaroija. tämä on jokapäiväistä Helsingissä.

    Sen mahdollistaa se ettei mankeloijalla ole mitään vastuuta mistään. Kaiken pyhittää Oikeamielisyyden Sädekehä, joka suojaa myös fyysisiltä vahingoilta. Olen kirjoittanut tästä aiemminkin. Kun uskot että olet voittajien puolella, ei sinulle voi tapahtua mitään pahaa vaan teet jopa hyvää Gaialle.

    VastaaPoista
  3. Pyörätie baanalla on siinä Runskin ja Rautatiekatujen kohdalla sellainen laskuri, joka ilmoittaa montako fillaria on päivän mittaan kulkenut ohi. Eilen ajelin siinä joskus yhden-kahden aikaan iltapäivällä ohi, niin näytti kuuttasataa jotain fillaroitsijaa. Ihan oikeesti - mihin vittuun sellaista on tarvittu verorahoin kustantaa. Se on oikeasti elävä symboli sille, miten virkakunnan näpeissä polttelee aina raha. Sairas sairas maaima.

    VastaaPoista
  4. Olet oikeassa, tietenkin. Ainahan hallitsijat on diganneet rakennella monumentteja. Helsingissä ne pystytetään Gaian kunniaksi. Seuraavaksi tulee tuo bulevardisointi, siitä tulee hauskaa.

    Oikea kompromissiton ratkaisu olisi työnteon ja yksityisomistuksen kieltäminen. Istuisimme kaikki päivät pitkät puistoissa, baanaisilimme illaksi parakille. Kaikki tarvittavat ohjeet tulisivat Vihreiden neuvostolta joka ajaisi panssaroiduilla S-Mersuilla ohi, ikkunasta käsi vilkkuen. Tiesit jo varmaan ettemme ole hallintoalamaisia vaan asiakkaita. Merja oivalsi tämän eilen.

    Sinä ja minä olemme Merjan asiakkaita. Joku nyt saattaisi niskuroida ja sanoa palkanmaksajia mutta sellaisille olisi leiripaikka varattuna, menolipulla.

    VastaaPoista