Voiko päivä enää ihanammin alkaa, onko ihanampaa aamua kuin tää...
No varmasti on muttei tämäkään aamu huonosti ala. On hienoa huomata, kuinka cityvihreä fillariaktiivi vetää herneet nenään, kun kaupungin muutaman kymmenen ihmisen harrastukseen varaamat rahat osuvat kauniisti sanottuna perähikiän takametsän sivutielle oman etu-töölöläisen lähikadun sijasta. En epäile hetkeäkään, etteikö tämä aktiivijengi asu nimenomaan Töölö-Meilahti -linjalla.
Vihreät tekevät poliitikkaa kaikesta, myös pyöräilystä, joka tietenkin tapahtuu Helsingissä ja varmaan muuallakin muiden kustantamilla teillä. Mitään käyttömaksuja saati veroja ei fillariaktivisti tuiman katseensa ja nyrkkiin puristuneiden käsiensä ohjastaman mankelinsa satulasta maailmaa katsoessaan maksa. Se jos mikä on harmi, sillä maksamalla saattaisi se sitruunansyönyt ilme ja muiden tielläliikkujien huomioonottaminenkin alkaa hieman kiinnostaa. Muistamme vihreiden Käyttäjä maksaa -laulun, joka aina välillä kajahtaa blogimaailman pienestä mutta sitäkin kovaäänisemmästä lehtivihreänvärisestä nurkasta.
Mutta hei, te kaikki suolasohjossa mankeloivat ollitervot: kaupunki kuuluu kaikille, myös niissä itähelsingin lähiöissä asuville. Lisää fillarikaistaa lähiöihin ja entiset pois kantakaupungista ihmisten kulkemista haittaamasta!
Eikä sovi unohtaa, että muut maksavat ollitervojen pyörätiet: siksi polkupyörävero ei voi koskaan olla mitään muuta kuin oikeudenmukainen.
Ai niin: mitä Sahaajankadun fillarikaistaan tulee, en ole koskaan nähnyt kenenkään pyöräilevän siinä. Ajan Sahaajankatua autolla pari-kolme kertaa viikossa. Menkää nyt ajelemaan sinne ja äkkiä, sillä komeampaa mankeleiden highwayta saa jo etsimällä etsiä. Jos hintaa kertyi 1,7 miljoonaa niin montako euroa perittiin fillariaktivisteilta? Kuten aktivistit itsekin toteavat, se on mainio parkkipaikka koirapuistoon autolla meneville. Kiitos siitä.
Hymyillään kun nähdään, paitsi ettei sinua, Kaupunkifillaristi, pimeällä näe.
Ihan pieni huomautus tähän väliin:
VastaaPoista“Mitään käyttömaksuja saati veroja ei fillariaktivisti tuiman katseensa ja nyrkkiin puristuneiden käsiensä ohjastaman mankelinsa satulasta maailmaa katsoessaan maksa.”
Olet sikäli väärässä, että tosiasiassa pyöräilystä maksetaan veroja ruuan ALV:n muodossa, koska pyöräily kuluttaa energiaa. Kulutettu energia taas on pakko hankkia takaisin, koska muuten kuihtuu pois (ellei ole läski). Ja koska ruuan energiasisältö on aika pieni vaikkapa 95 E10 -bensiiniin verrattuna, maksetaan pyöräilystä yllättävänkin paljon veroja. Laskeskelin* tuossa, että maksan kilometrin pyöräilystä veroja noin kolmasosan siitä, mitä kilometrin autoilusta Corollallani, jonka keskikulutus on 7 l/100 km. Jos ottaa vielä huomioon, että autoilu aiheuttaa (ainakin kaupungeissa) enemmän kuin kolminkertaiset ulkoishaitat (melu, ruuhkat, pienhiukkaset jne.) pyöräilyyn verrattuna, voisi todeta pyörän polttoaineen (ruuan) olevan yliverotettua tai sitten 95 E10:n olevan aliverotettua. Miten sen nyt haluaa nähdä.
Kaikista olennaisinta on kuitenkin, että pyöräilijät maksavat myös kunnallisveroja, joten kyllä heitä varten on ihan kohtuullista jotain infraa rakentaa, varsinkin kun se on paljon halvempaa ja tilatehokkaampaa kuin autoinfran rakentaminen.
*Laskelma: painan n. 90 kg ja ruokakuluni ovat noin 15 euroa päivässä, päivittäisen kulutukseni ollessa arviolta 3000 kcal. Tästä taulukosta http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=161 ekstrapoloituna pyöräillessäni n. 25 km/h nopeudella on energiankulutukseni noin 30 kcal per kilometri, joten kilometrin hinnaksi tulee noin 15 senttiä, josta veroja n. 14 % eli 2,1 snt/km. Autoillessani kilometrin keskikulutuksella 7 l/100 km, bensan hinnalla 1,6 e/l, maksan 11,2 snt/km, josta veroja noin 60 %, eli 6,72 snt/km. Toki autoilukin kuluttanee nopeudesta riippuen ehkä kalorin tai kaksi per kilometri verrattuna siihen, että löhöilee. Se tekisi minun ruokakuluillani noin 0,07…0,14 senttiä lisää veroja per kilometri, jolloin summa olisi noin 6,73 snt/km.
Toki tämä laskelmaa koskee vain autoilun ja pyöräilyn marginaalikustannusta. Auton omistaminen maksaa kanssa, mutta pyörän ei. Tämän voi selittää esimerkiksi sillä, että autojen pysäköinti vaatii huomattavasti enemmän tilaa kuin pyörien pysäköinti ja on erittäin raskaasti subventoitua.
Kiitos kommentista. Huomaamme, että asiat ovat kaikkea muuta kuin mustavalkoisia.
VastaaPoistaTarttee joo sanoa että viimeksi olen Sahaajankadun kulmilla ajellut fillarilla joskus 5-6 vuotta sitten... Vuosaaressa kun asun, niin mulle riittää esmes Porvoonväylän / Kehä III:n varren pyörätiet, tosin pariin viimeiseen vuoteen en ole koko fillariin koskenut...
VastaaPoistaKiitos kommentista. Hiljaista on viime aikoina ollut pyöräilijöiden kanssa. Fillarikaista ovat vähällä käytöllä. Nyt ei ole oikein näkynyt pyöräilijöitäkään. Kylmä kangistanee ketjuöljyt.
VastaaPoistaTänään kyllä näin sellaisen urheilijahenkisen ja todella varustautuneen mankeloijan Tukholmankadulla vetämässä viisto vastaantulevien kaistalla. Oli oikein kypärähuppukin laitettu ja tuulenpitävät varusteet, sekä jonkinlaiset erikoisjalkineet. Ehkä hän oli urheilija. Erityisen kirkasta valo oli otsassa, etten sanoisi jopa kirkasotsainen. Pisteet siitä.
Itse ajoin fillarilla viimeksi vuonna 2006. Se on lasten ja maalaisten kulkupeli. Kaupunkilainen päristelee moottorilla.