maanantai 7. lokakuuta 2013

Tikkana radalla

Sitä ihminen, ja eläin, kuulee eläessään monenlaista legendaa siitä, millaista se "Helsingin liikenne" on.

Mulla on yks maaseutukaveri, joka ei aja Keimolan Nestettä etelämmäs vaan minun on mentävä citystä sinne ja siellä sitten vaihdamme kuskia, jotta pääsemme perille Helsinkiin. No, meitä on monenlaisia. Olen usein miettinyt sitäkin, eikö Vihreä matkusta minnekään. Eikö hän tiedä miten muualla eletään? Tietenkin matkailu on Syntiä isolla ässällä, koska hiiltähän siitä tulee.

Voi myös olla että YLEn ja peruskoulun antamat ehdottoman totuudenmukaiset mielikuvat siitä, millaista muualla on, riittävät Vihreälle: Amerikassa köyhä kuolee kadulle, jalkaleikkaus maksaa 150 000 dollaria ja muualla ihmiset ovat laiskoja sekä kiistatta epärehellisiä. Vain suomalainen on jalo ja aito, uskoo aina hyvää ja parasta jokaisesta eikä koskaan huijaa; Suomi onkin maailman paras maa. Niin minullekin on monesti kerrottu eri tahoilta rivien välistä ja joskus suoraankin.

No tässä on ottamani kuva "Ameriikasta". Ei tuo nyt ainakaan minulle suoraa kärsimysnäytelmää välitä.

IMG_5131

Toisin kuin oikeamieliset vihertävät särelä-oskalat ja mitä näitä on muita mengeliuksia, haluavat uskoa, ei tämä Globaalin vastuun Strateginen "metropolitukikohta" ole kuin tuulinen ja ankea -  sekä suurimman osan ajasta vielä kylmäkin - kylä Itämeren rannalla. Ihmiset ovat apeita, kadut hirveässä kunnossa, lähes joka ikinen tasainen seinäpinta jotenkin töhritty ja muutaman kilometrin matka "julkisilla" kestää kolme varttia, jonka aikana voit haistella kusen eri aromivivahteita ja kuunnella narkkien örinää.

Viheriäisten kiusaksi yhä vaan oikeastaan joka paikkaan Kehäkolmosen sisällä ajaa noin puolessa tunnissa riippumatta siitä mistä lähtee ja minne on menossa. Tiedän, vihreä, teet parhaasi, että hommaan saataisiin muutos. Olo on varmaan kuin Vartti Mainiolla: yöunet menee. Koeta jaksaa vielä, onnistut varmasti.

Vuosaaren perältä Lauttasaareen saattaa joskus kestää vähän yli puolisen tuntia mutta se nyt johtuu vain siitä tosiasiasta, että sillä hetkellä ihmiset palailevat töistä tai ovat töihin menossa. Ne jotka uutisia seuraavat tietävät, että rangaistusmaksuja työssäkäyntiin suunnitellaan kovaa vauhtia.

Jotkut meistä, ei onneksi kohta enää monet tätä vauhtia, ovat töissä "firmoissa", kuten  Viherpiireissä kai sanotaan. Hauska termi sinänsä tuo, ja on helppo kuvitella siihen ladatut mielikuvat riistäjästä, joka joka päivä miettii miten saisi vasurin selkänahasta revittyä vielä lisää hyötyä itselleen. Virastossa tahi laitoksessahan kukaan ei riistä ketään, lounaat ovat pitkiä, palkat nousevat tasaisesti ja ihmiset ovat ihania sekä hymyilevät kuin Naantalin aurinko suunnitellessaan yhteisiä juoksulenkkejä kunnan tarjoamien lukuisten ilmaisten liikuntamahdollisuuksien lomassa.

Mahdollisuuksieni mukaan aion kuvata Helsingin liikennettä nyt jonkin aikaa videolle, ennen kuin Oikeamieliset saavat lyötyä viimeisen naulan renkaisiini.

Tästä linkistä videoon. Jos joku tietää miten videon saa upotettua tähän tekstiin, niin aloittelijana otan neuvoja vastaan.

http://www.veoh.com/watch/v62084531KSpKtn27

6 kommenttia:

  1. En tiiä miten video upotetaan enkä pysty kattoo mun Nokialla, kun Windows-käyttis ei tue Adobea. Lataa Se video Youtubeen ja kopioi sieltä upotuskoodi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos sujuvasta matkasta! Helsingin nurkilla pitää tietää, millä kaistalla pitää olla. Jos ei tiedä, navigaattori on välttämätön, että pääsee takaisin reitille siltä yksisuuntaiselta kadulta, jonne vahingossa joutui kääntymään. Hirveä paikka. Ja mun sisko ajoi siellä kortin isolla Sisulla...

    VastaaPoista
  3. Viheriä suur-Guru Ode on palstallaan sanonut, että Helsingin liikennettä säädellään valoilla niin, että sisääntuloväyliltä päästetään kerrallaan sen verran autoja kun katuverkko "vetää". Tätä tuli mietittyä eilen kun Mäkelänkadulla venasin valoissa kaupungista _pois_päin_. (jouduin pysähtymään kolmen valon kohdalla). Moottoritiellä ei ollutkaan pulaa tilasta. Olen järkyttynyt.

    VastaaPoista
  4. Kiitokset kommentoijille, yritän parantaan videoiden teknistä toteutusta ja katsomista lähiaikoina.

    Helsingin liikenne on oma ilmiönsä. Täällä on tietyt jutut ja tavat jotka on hyvä tietää. Täytynee tehdä asiasta oma kirjoituksensa.

    Muistaakseni Viherguru Ode on ihan fillarimiehiä, liekö ikinä ajanut autoa.
    Joskus ukkoa näki mankeloimassa Hertsikan kohdalla kohti keskustaa. No, siinä on kaveri jolla tuskin on koskaan kiire minnekään.

    Liikennevalo-ohjauksellahan ne pelaavat. Kokeilkaapa yöllä ajaa Teollisuuskatu jäämättä valoihin. Ei onnistu. Missään ei ole ketään, mutta valot loistaa punaisina. Muutenhan siitä pääsisikin liian nopeasti läpi.

    VastaaPoista
  5. On Ode ajanut autoa. Vuokrasi City-Car-Clubin auton ja ajoi Vekaranjärvelle katsomaan poikaansa. Sen jälkeen alkoi keskustelu miksi km-korvaukset on enemmän kuin vuokrakulu ja bensa.

    CCC-vuokraamohan sittemmin narahti kiusallisesti siitä, että se sai maksutta käyttöönsä ne parkkiruudut kantakaupungissa, ja korkeat kaupungin virkamiehet olivat jollain tavalla mukana CCC:n hallinnossa vai oliko se niin, että ne ruudut sijaitsivat korkeiden virkamiesten asuntojen läheisyydessä. En muista enää, on vuosia aikaa, mutta blogissaan ode silloin kirjoitteli.

    Nyt taitaa muuten CCC olla tyystin kadonnut kaupunkikuvasta, vai muistatko nähneesi niitä? Olisko menny nurin.

    VastaaPoista
  6. Toi kilometrikorvauksilla tienaaminen naurattaa yhä... vain aito Vihreä voi laskea sen touhun tienaamiseksi. Tai no jos kerran käyt Vekaralla ja lasket sen reissun kustannukset niin tienaa siinä jonkin kympin ehkä.

    Pelkät auton vakuutukset helposti toista tonnia vuodessa vaikka ois bonareitakin, jos ajat paljon menee huoltoihin rapiasti ottaen tonni vuoteen, polttoaineisiin useita tonneja, jos ajat vaikka sanotaan 60 000 vuoteen se on rengaskierros per kausi jos oikein sattuu nakit kulumaan, siinä menikin sitten 1500 euroa vuodessa jos et aja kinkkien tapporenkailla..... noin nopeesti laskien. + muut pikkukulut. joku voi näistä nillittää mutta ei tuo paljoa heitä. aina voi ajaa slickseillä jos haluaa, minä en halua.


    muistelen tosta CCC:stä olleen jopa MOT-ohjelmassa juttua. persnetollahan ne puskee vuodesta toiseen, oliko sitten niin että omistajina on kaupungin virkakyöstejä ja Helsinki pumppaa siihen rahaa "ympäristöystävällisyyden" nimessä ja veressä.
    olemassa se vielä on, niiden paikkoja on ainakin Töölöntörin ja Senaatintorin reunalla.

    En ole koskaan kenenkään kuullut moista käyttäneen.
    Pitäskö sitten käyttää kun minähän tuen sitä kuntalaisen ominaisuudessa.

    VastaaPoista