tiistai 26. maaliskuuta 2013

Valoa tunnelin päässä, ja se valo ei ole vihreää

Ajelinpa taas vaihteeksi neljän ruuhkassa. Joidenkin mielestä sellainen toiminta on kai jotenkin erikoista ja tuomittavaa -  että ihmiset kehtaavatkin siirtyä työpäivän jälkeen kaupan kautta koteihinsa omaan tahtiin ja ilman valvontaa, ja mikä pahinta - autolla. Näitä oskala-kyllösiä suosittelisin ensimmäiseksi hankkimaan ajokortin ja sen jälkeen ajelemaan autolla. Se on mukavaa puuhaa etenkin kun kevät alkaa saada niskalenkin talven pakkasista ja Hakamäentien tunnelin päässä alkaa näkyä valoa. Matka taittuu, voit kuunnella vaikka musiikkia ja nauttia omasta rauhasta. Samalla tuet Suomen valtiota maksamalla liikkumisestasi veroa.Kuva

Tuulilasi alkaa olla naarmuinen. Tänä keväänä on jostain syystä ropissut kiviä lasiin enemmän kuin aiempina keväinä. Olen jo pariin otteeseen työllistänyt paikallista lasikorjaamoa, vakuutusyhtiön laskuun tietenkin. Siitäkin tippuu veroja valtion kassaan ihan mukavasti, sillä työllistetään ihmisiä. Mutta koska Auto paha, Vihreä hyvä, niin minkäs teet, tuomittavaa toimintaa yhtä kaikki.

Ottakaa ihmiset se lasiturva autoonne. Se maksaa aika nopeasti itsensä takaisin, kun vahinko sattuu.

Kuva

Kuvassa tyypillinen näkymä "neljän ruuhkasta", noin klo 16.20, tavallisena arkimaanantaina. No onhan siinä viitisentoista ihmistä matkalla kuka minnekin.

Kuva

Hakamäentien useita vuosia kestänyt remontti teki tiestä niin hienon ja toimivan, etten edes muista millainen se oli ennen remonttia. Kiitos hyvästä työstä kaikille siihen osallistuneille. Jossain määrin uusi tie vaikuttaisi siirtäneen "ruuhkia", eli sitä että hetkellisesti muutama kymmenen autoa on samalla pienehköllä alueella, enemmän Mäkelänkadun ja Koskelantien risteykseen. Jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta, niin kertokaa ihmeessä.

Tosiaan: tässä sitä mennään kohti kevättä ja autoilijan parasta aikaa eli kesää. GPS-laskutusjärjestelmä vain puuttuu. Se nakuttaisi vasemmiston kassaan kieltämättä aika mukavaa tuottoa omillakin ajoillani. Harmittaa, ettei laskutushaluisin kansanosa tajua, että dieselöljyllä nakutteleva kulkupelini tekee sitä jo nyt. Joka kilometristä minä maksan. Käyttövoimaveroakin maksan joka päivältä, ajoin tai en. Siihen päälle ajoneuvovero sekä vakuutuksista kertyvät verot. Huolloista ja varaosista kertyvät verot ja tietenkin polttoainevero vielä siihen päälle. Mitä oskalat maksavat fillaroinnistaan ja pyöräteistä...

Oskala-kylliäiset haluaisivat minun ajavan fillarilla ja heittävän sen jonnekin liityntäpysäköinnin kattoon parkkiin työpäivän ajaksi. Ehkä herttaisinta oskaloissa on täydellinen todellisuudentajun puute. Vihreät eivät selvästikään koskaan kuljeta mitään fillarissaan, he asuvat työpaikkojensa vieressä,  he eivät nähtävästi hikoile, kuljeta lapsia tai eläimiä mukaan, heillä on aikaa käyttää työmatkoihin tunteja päivässä, he eivät käy kuin töissä ja kotona päivänsä aikana, muita osoitteita ei kai aatemaailman kuulukaan- tai ehkä kaikki tarvittava kulkee trendikkäässä olkalaukussa ja aurinko paistaa ympäri vuoden ja tie on sula siinä kilometrin työmatkalla vuokrapuutalon kakluunin lämmöstä kantakaupungin toimistolle, ja ehkä tavarat kotiin toimittaa sähköautolla luomukaupan työharjoittelija.  Todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta: lupaan valokuvata sitä ensi talvena.

Vihreiden blogien parhainta antia saattaa olla jonnekin huitsinviuluun piirretyt ja väritetyt maa-alueet. En ole koskaan käynyt Mäntsälässä, enkä taida kyllä käydäkään. Haluaako joku asua radanvarressa jossain mistä mitään saadakseen on ensimmäisenä matkustettava junalla tunti pois. Ehkä joku haluaakin ja se hänelle sallittakoon.  Kehäkolmosen jälkeen pääväylien viereiset alueet ovat lähinnä savista pusikkoa, sitä "luontoa", jota tämä porukka haluaisi kai Helsinginkin olevan.

Vihreät voisivat hetken miettiä miksi ihmiset ajavat autolla töihinsä. Ei kyse ole siitä, että he kiusallaan pilaavat hannujen päivää vaan siitä, että ihmiset ovat niin valinneet. Se on näille valitsijoille paras ja mieleisin tapa liikkua. Se, että oskalat tieten tahtoen haluavat hankaloittaa suurten ihmisjoukkojen valitsemaa tapaa liikkua kertoo vain vihreästä utopiasta, jossa vapaata valintaa vihataan. Ennen autoilun täyskieltoa ehdin vielä todeta: Vihreä aate ei ole toimiva ratkaisu.

 

2 kommenttia:

  1. Jaan ihan samat havainnot. En tiedä mitä helvettiä on tapahtunut, mutta joka paikasta tuntuvat ruuhkat tyystin kadonneet. Tänä aamuna ajoin kaupungin halki yhtä nopeasti kuin joskus 90-luvun lamavuosina, ja sen jälkeen on kyllä asukasluku alueella tuplaantunut

    Siis ihan hetkellisiä ruuhkahuippuja on siellä täällä satunnaisesti ja melkeinpä täysin ennustamattomasti. Ihan kuin olisi heinäkuu ja kesälomat. En tajua en.

    VastaaPoista
  2. Perstuntumalla tulee usein mieleen että pahimmat liikennejumitukset oli tuossa vuosituhannen vaihteessa. Onhan sen jälkeen rakennettu paljon, ja liikenne tuntuisi vetävän hyvin. Karkeasti ottaen voisin todeta, että kehäkolmosen sisällä ajaa koska tahansa minne tahansa noin puolessa tunnissa. Eihän se nyt ole mikään aika matkanteosta. Ja se kai siinä tiettyä sakkia vähän ärsyttääkin kun joutuvat itse jumittamaan raitiovaunussa kolme varttia neljän kilsan matkalla.

    Suomalainen ei ole millään tapaa kaupunkiasuja. Ketään muita ei saisi olla missään. Kaupungin pitäisi olla kuollut ja autio kylä järven rannalla keskellä koskematonta aarninmetsää. On meillä vielä maailmalta opittavaa.

    VastaaPoista