Taloussanomat tietää kertoa, että Saksassa joku demari haluaa autobahneille nopeusrajoitukset, enintään 120km/h. Kuulostaa ihan suomalaiselta demarilta mutta kaipa aate yhdistää yli rajojen. Onhan siellä nyttenkin kai 130km/h suositus ja valvontaakin karsimassa pahinta hölmöilyä.
Harva ihminen on itsetuhoinen ja isoveljen valvonnan tarpeessa. Suurin osa meistä osaa sovittaa nopeutensa toimivaksi ilman rajoituksiakin, olen vakuuttunut siitä. Vaikka Suomen tiet olisivat vapaiden nopeuksien teitä, ajaisin tuskin koskaan edes sataaviittäkymppiä kovempaa. Enkä minä taajamassakaan kaahailisi, ei siinä ole järjen hiventä.
Olen parina eri kertana ajanut saksalaisilla autobaanoilla. Ne ovat autofanin mekka, siinä missä muhamettilaisilla on omansa ja hipeilläkin varmaan joku kelopuu jossain suon reunalla vielä odottaa kaatumistaan hömötiainen oksallaan.
Kaikenkaikkiaan meininki autobaaneilla oli rauhallinen, silloin kun itse siellä ajelin. Kaistoja oli, jokainen pääsi omaan tahtiinsa sujuvasti eteenpäin. Matelijat oikealla ja muut siitä sitten ohi vasemmanpuoleisia kaistoja. Hienoja kokemuksia, olen monesti muistellut ajamista siellä.
Harmi, ettei minulla kummallakaan Saksan reissulla ollut niin hyvää autoa että olisin todella päässyt kokeilemaan huippunopeuksia ja nauttimaan vauhdista. Nätisti se pienikin Golf kulki, perusmoottorilla, mutta kun nopeusmittari nousi lukemaan 200 alkoi Volkkarista kyllä jo veto hyytyä. Ymmärtäähän sen, ei se ole tehty noin kovaan ajoon ainakaan ykskuutosella ahtamattomalla koneella. Kaupunkirassi, mutta hyvä sellainen.
Suomessahan on todella paskat tiet. Mitä sitä kaunistelmaan. Nelostie muistuttaa peltoa ja vastaavaa muistelen nähneeni vain Puolan maaseudulla. Suomikin voisi olla tässä kuin Saksa, tai Ruotsi, ja laittaa tieverkostonsa kuntoon. Pelastaa siinä ihmishenkiä, estää vammautumisia, helpottaa kansalaistensa liikkumista, jopa vähentää niitä kuuluisia päästöjä hyväkuntoisten teiden avulla... lista on pitkä.
Mutta ei. Tiet ovat karmeassa kunnossa. Tiet ovat kansallisomaisuutta, miettikääpä sitä. Yhteiskunnan verisuonet. Helsinki lienee karmein esimerkki. Ehjää kokonaista katua ei taida enää löytyä kantakaupungista. Kuopilla ja paikattuina, muuten epätasaisia kaikki kadut ja tiet. Virkamiesarmeija kai on "vastuussa" teiden kunnosta, mutta itse en tiedä miltä tuntuu tehdä "työtä" jota ei voi tehdä kunnolla. Ei minulla ole sellaisesta kokemusta. Se on ollut tulos tai ulos tähän asti. Ehkä minustakin vielä joskus tulee virkamies johonkin virastoon. Ainakin kuntasektorin vuosilomat kelpaisivat.
No, paskat tiet lisäävät omalta osaltaan "ruuhkia", hajottavat autoja, hermostuttavat ihmisiä ja vievät monesti huomion liikenteestä. Toki tällä tavalla korjauskulut lisääntyvät ja valtio tienaa, karkealla asvaltilla ajaessa polttoainetta kuluu enemmän, valtio tienaa taas.... onhan näitä.
Ajoin pari viikkoa sitten Turun moottoritietä. Se oli uutena aika hieno. Nyt se alkaa jo nastasankareiden jyrsinpyörien takia olla karkea, urilla ja nopeuksia on laskettu alkuajoista.
Minkäänlaista parannusta tieverkoston kuntoon ei ole näköpiirissä. Rahat käytetään "tärkeimpiin" kohteisiin, se on sitä vastuunkantoa ja oikeudenmukaisuutta se.
Fiksuimmat hankkivat maastoauton, en ihmettele. Etenkin Helsingissä se on nimenomaan järkiratkaisu.
Saksaan minä vielä joku kesä lähden. Ensi kerralla nopeampi auto alle. Se jäi mieleen viime kerralla, kun itse ajoin kahtasataa ja joku ajoi vielä ohi. Erikoinen kokemus oli se. Ai sen auton tuntomerkit? Musta se oli...
Loppuun ennustus: alle viiden vuoden sisällä Suomi laskee maantienopeudet "ruotsalaisiksi": 110 ja 90. Perusteluna vaikka maailman pelastaminen ja turvallisuus. Väitä siinä vastaan nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä. Katsotaan miten käy.
Jos ja kun saisimme edes tai olisimme saaneet takaisin 20 % "autoilusta" kerättyjä veroja, meillä olisi tiet kunnossa! Jos summa olisi puolet, meillä olisi moottoritiet joka paikkaan ja omat pysköintitalot autoille!
VastaaPoistaKai sitä Helsingissä pikkuhiljaa aletaan istuttamaan perunaa noihin teissä oleviin uriin... Asiassa on se "vihreä puoli", että ei tarvitse puistoja ottaa viljelykäyttöön (kuten sota-aikana)!
Mielenkiintoinen pohdiskelun aihe onkin mitä Suomi voisi olla jos.... Joskus mietin miksi vasemmistoaatteet löivät täällä niin voimakkaasti läpi. Tai kyllähän se aalto vaikuttais lyöneen läpi Euroopan. Stalin elää ja nauraa haudan takaa. Kyllä se hymy hyytyy vielä silläkin osastolla joskus.
VastaaPoistaMoottoritieverkosto olisi askel kohti nykyaikaa ja nopeita, turvallisia ja toimivia ihmisten ja tavaroiden kuljetusmahdollisuuksia. Ajellaan nyt näillä kärrypoluilla toistaiseksi (loppuun asti). 60-luvultahan se tuo maantiemeininki pitkälti on.