sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Yksi kielto lisää, please.

En lähtökohtaisesti ole kieltojen ja rajoitusten ystävä, minkä ehkä moni saattaa arvatakin. On kuitenkin yksi asia, johon kielto mielestäni sopisi. Pohdin tätä pitkään ja hartaasti tänä viikonloppuna ajaessa Tampereelta Helsinkiin. Nimittäin: nastarenkaat.

Kiellettävä heti koko Euroopasta, aamulla kello 10 ropisee viimeisen kerran jyrsinterä tienpintaan.

Ugh. Olen puhunut.


14 kommenttia:

  1. Laitettaisiinko tämä sama kielto koskemaan myös Lappia? Ehkäpä Suomessa tarvittaisiin alueellisia sääntöjä tähänkin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. Kyllä se koskee ihan koko maata. Nastattomista talvirenkaista on kyllä sanottu jo kaikki tarvittava, niitä on tutkittu ja käytetty jo ihan riittävästi... en pysty enää mitään uutta aiheesta sanomaan. nyt tarvitaan tekoja.

    Jos ei niillä pysy tiellä, ei pidä ihmisen autolla ajaman.

    HKI-TRE -maantie on niin ruvella että se on jo sen nastajyrsinnän takia kohta vaarallinen.

    no, ihmiset itse tässäkin tavallaan valitsevat paskat ja rupiset tiet, joten siinä mielessä demokratia todella toteutuu.

    tai sitten nastasankareille pitää varata oma kaista. tai rakentaa viereen nastasankareille oma tie.
    tässä amerikkalaista näkökulmaa asiaan.
    http://www.heraldnet.com/article/20150209/OPINION01/150209302
    suomessahan tämäkään asia ei tällä vuosisadalla paremmaksi muutu.

    VastaaPoista
  3. No joo, itsekin muutaman talven ajelin kitkoilla, eihän siinä mitään ihmeitä ollut. Nopeudet vain piti tarkemmin sovittaa keliin. Mutta että koko Suomen hölmöläislauma saataisiin ajamaan kitkarenkailla edes suurinpiirtein teitä pitkin...?

    VastaaPoista
  4. "Nastasankareita" on niitäkin monenlaisia. Itse joudun ajamaan nastoilla, vaikka olisin mieluusti vaihtanut kitkat alle viime syksynä. Syynä tähän on tonttini. Kitkarenkailla ei pääse rinnetontille kaikissa olosuhteissa ja auto on saatava aina omaan pihaan, koska julkisella tiellä ei ole tilaa säilytää autoa edes tilapäisesti. Niin että aina nastojen käyttö ei ole vapaan tahdon valintakysymys...

    VastaaPoista
  5. "no, ihmiset itse tässäkin tavallaan valitsevat paskat ja rupiset tiet, joten siinä mielessä demokratia todella toteutuu. "

    Joo niinhän me todellakin valitaan esim. täällä Itä-Suomessa kun vaihtoehtona on alati kurjistuvat ylläpidoiltaan heikkenevät tiet taikka sitten on loikattava tuonne umpihankeen suksimaan tai jos rahaa on niin mt-kelkkailemaan.

    On vissiin se kehä kolmonen yletetty jo Tampereen tasalle kun ei riitä ymmärrystä siihen kuinka laaja maa tämä Suomi on, eikä täällä todellakaan kaikkialla ole tienpinnat moottoriteiden tasoa.

    "Jos ei niillä pysy tiellä, ei pidä ihmisen autolla ajaman. "

    Tervetuloa näyttämään niiden kitkojesi pitoa jäisille ja polanteisille tieosuuksillemme.

    -Tvälups-

    VastaaPoista
  6. Kiitos kaikille kommenteista.
    En todella tiedä mitä sanoa kuulostamatta mulkulta.
    Olen ajanut vuosia, siis vuosia, talvet nastoilla. Kaikissa minusta kuviteltavissa olevilla tieosuuksilla, sääoloissa, rinteissä, nopeuksissa jonnekin sataanviiteenkympiin asti Pudasjärvellä jäätiellä. Ei ole mitään ongelmia ollut. Jos nyt jotain kiinnostaa, niin nastattomat talvirenkaani ovat olleet Brigdestone Blizzak Nordiceja.

    Jos se olisi mahdollista, ottaisin mielelläni tällaisen "haastavan rinteen" ja ajaisin sen, kokeilisin ainakin. Sama auto, sit vaihdetaan renkaat vaan vuoronperään ja kokeillaan. En tiedä onko tällaisia testejä esim. autolehdet tehneet.

    Suomessa on karmeat tiet, siitä varmaan vallitsee yksimielisyys.

    VastaaPoista
  7. Rinteeni on vaihtelevan jyrkkyyden nousu. Vaikeimman jääpolanteen tai uuden pelijään aikana hyvillä nastarenkaillakin joutuu käyttämään kaasua varoen, että renkaat eivät menetä otettaan pinnasta. Tänä talvena hankalia polanteita on ollut onneksi vähän ja olisi voinut ehkä pärjätä kitkoilla. Mutta entäs kun tulee se talvi joilloin on taas tilanne toisin?

    Teiden kunto on toden totta karmea. Odotan moottoripyöräkauden alkua pettyneenä yhteiskunnan kykyyn ja haluun palvella veronmaksajaa - kunniakansalaisille ensin! Lähistön risteykseen on talven aikana kasvanut useita monttuja ajoradalle. Kaikki ne riittäisivät kaatamaan mp:n, jos niihin jostain syystä osuisi. No, tämän vaaran paikan kun tietää ajaa varoen, mutta kaupunkiini on ilmaantunut lukuisia uusia vastaavia. Täytyy vissiin vaihtaa katupyörä enduroon?

    VastaaPoista
  8. Siinä mielessä yhdyn monien rengasvertailujen toteamaan, että olipa nastat tai nastattomat niin parhaat renkaat ovat tuoreet, uudet. vanhat nastat on ihan karmeat luistimet, hirvittää jo muistellakin millaisilla nakeilla itse olen joskus ajellut. tänä talvena nastoille ei ainakaan täälä Kehäkolmosen sisällä ole ollut yhtään minkäänlaista käyttöä, ja sen kyllä huomaa teiden pinnassa. toisaalta myös ne nastarenkaat kuluvat aivan helvetisti sulalla tiellä ajaessa. KUKAAN ei voita kun tilanne on tämä, ja kaikkia vituttaa. niin se vain on.

    myin juuri oman pyöräni. hirvittää koko touhu. kuoppia tosiaan on, eikä vammautuminen kiinnosta eikä kuolema. pelkillä vakuutuksilla viettää jo pari viikkoa vaikka Thaikuissa. valintoja, toki. kaikki alkaa maksaa niin stanasti, että olen myynyt noita vehkeitä pois. autokin vaihtui tonnin katiskaan maksaminen, kyöstien elättäminen ja muu, ei kertakaikkiaan enää kiinnosta. Enduro joo. ja joku ikivanha Lantikka autoksi. siinä se. kohteessa

    VastaaPoista
  9. Mielummin minä nastarenkailla ajan ja kuten "Yks turkkulaanen" tuossa yllä sanoi, on parempi että nuo todelliset liikenneriskit ajelee nastarenkailla, kun ne törttöilee kuitenkin. Tämänkin talven aikana on radion mukaan ollut koko ajan "huono ajokeli", vaikka koko talvena ei ole ollut kuin pari aidosti huonoa ajokeliä.

    Taitaisi nimittäin kitkarenkaisiin pakko-siirtymisen mukana tulla vieläkin alhaisemmat nopeusrajoitukset...

    Kitkarenkaista minulla ei kyllä ole kuin hajanaisia kokemuksia, mutta olen ihan varma, että niillä olisin ollut useammin hankaluuksissa kuin nastoilla ja tässä en nyt puhu mistään pääteistä vaan paikoista mihin ihmiset olettavat taksilla ajettavan.

    Hyvällä nastarenkaalla ajaa 40-60 tuhatta ennen kuin ne on vaihtokunnossa. Mitenkäs kitkarenkaalla?

    VastaaPoista
  10. Kokeille, Ekku, yks talvi. Sillähän siitä selviät. Laita nastattomat alle. Jos niiden kanssa tulee oikeita ongelmia, kannattaa ottaa valmistajaan ja TM:ään ja ties kehen yhteyttä. Ja lukea vaikka TM:n rengasvertailuja,. Kokeilkaa ennakkoluulottomasti.

    En ole ajanut yksiäkään nastattomia loppuun, auto on vaihtunut sitä ennen. Olisinko jotain 30donaa ajanut yksillä, kyllä ne vielä pitivät. Taksipiireistä varmaan löytyy aikamoisia metrisankareita tähänkin tilastoon.

    http://www.uusisuomi.fi/autot/78517-uudenmaan-ely-keskus-varoittaa-tikittavasta-aikapommista

    Minä yritän varoittaa ryöstävästä kyöstilaumasta.

    VastaaPoista
  11. Onko ollut vielä yhtäkään sellaista rengastestiä, missä huippuluokan kitkarengas on voittanut hyvän nastarenkaan?

    Kesärenkaissa suosin kyllä halpisrenkaita, kun kesällä ei minun ajotyylillä pito pääse ihan vahingossa loppumaan. Lisäksi hintaero on merkittävän suuri.

    Jos sitä voisi todella uskoa siihen, että valtio käyttäisi ne tienpidossa nastattomilla renkailla säästyneet rahat teiden rakentamiseen, niin voisin harkita.

    En vain usko, että autoilijan verotaakka siitä yhtään vähenisi, vaikka tiet kuluisvat vähemmän. Rahat vaan käytettäisiin entiseen malliin johonkin saamarin pyöräteihin tai oikoratoihin.

    VastaaPoista
  12. Renkula on aina kompromissi johonkin suuntaan. vaikuttavia tekijöitä lienee helposti toistakymmentä: pito kuivalla,pito märällä, pito jäällä, melu, vierintävastus, hinta, ympäristökysymykset..... onhan noita.
    ei ole täydellistä renkasta kuin ei ole täydellistä autoakaan.
    paitsi ehkä Range Rover jossain määrin.

    Nasta tietenkin voittaa jäällä joillain metreillä paniikkijarrutuksessa, mutta jatkuva yhden ääritilanteen painottaminen on vähän epärehellistä touhua kun sitten hintana on lähes tusina huonoa puolta. tämä siis kärjistys. TM:n rengastestit kertovat minusta asian niinkuin ne ovat. hyvä nastaton pesee paskat nastat.

    tavallisen ihmisen tavallisiin ajoihin nastaton riittää, käytännössä, aina.

    ääritilanteisiin, tai siis siihen yhteen, paniikkijarrutukseen peilijäällä, jos valmistautuu niin aika pelokas pitää olla. ei arjessa muutenkaan valmistauduta joka ikiseen kauhuskenaarioon: ei mulla ole autossa moottorisahaa, ei konepistoolia, ei rautakankea. kaikille noille saattaisi joskus olla käyttöä.

    ehkä alkuun voitaisiin poistaa alvi nastattomilta. kattoo sit ohjaisko se jengiä oikeaan suuntaan. no, ei ohjaisi. suomalaiset rakastaa nastoja kuin verotusta.

    siitä ollaan samaa mieltä että verotaakka ei vähene ikinä mitenkään. pyöräkaistaa tulee lisää satoi tai paistoi.

    ihmiset, varokaa heikkoja teitä.
    http://www.hs.fi/ilta/02032015/a1305933503242


    ja jos teillä on laillinen tieverkkooon kuuluva tie jota ette pysty ajamaan nastattomilla, ottakaa yhteys tienpitäjään, kuvatkaa video ja laittakaa se juutubeen. saattai kiinnostaa monia. minua ainakin.

    jatketaan renkassettiä taas syksyllä kun jyrsinterien suloinen ropina täyttää Suomen. kiitos kaikille.

    VastaaPoista
  13. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6

    -Tvälups-

    VastaaPoista
  14. Kiitos linkistä.

    Hyväkuntoinen rengas on yhä paras valinta.

    VastaaPoista