keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Ihminen ratissa

Mikähän lienee havaintopiikki omassa arjessani mutta viimeisen parin viikon aikana on liikenteessä täällä Helsingissä näkynyt melkoista kohellusta. 

Itsehän ajelen nykyään vanhalla katiskalta vuodelta markka. Eihän se kovin ripeästi liiku mutta kulutkin ovat halvat. Pientä vertausta voi hakea siitä, että entisessä autossani oli yli 100 hevosvoimaa enemmän.  Myin sen pois ja vaihdoin "tonnin katiskaan". Maksut pienenivät radikaalisti ja varaosat ovat halpoja verrattuna moniin muihin automalleihin. Karmeita, ihmiskuntaa uhkaavia hiilidioksiidipäästöjä ei virallisesti ole ja kyöstien arpoma ajoneuvovero on rapiat satasen vuodessa. 

Ehkä eniten ihmetyttää usein mainitsemani sportwagon-miesten, miksei naistenkin, aggressiivinen ajotyyli. Pitäisi ehkä taas ottaa käyttöön se tuulilasikamera, jotta saisi parhaat palat tallennettua.

Tämän viikon ihmetyksen aihe on oikealta tapahtuvat luotimaiset ohitukset. Helsingissä on nelikaistaisia teitä taajama-alueella. Sieltä sitten se kuuluisa audi-mies, joka on nyttemmin kylläkin oktaavia-mies, ampuu räväkästi ohi sieltä oikealta ja ajaa usein liian läheltä takaisin vasemmalle kaistalle, jolla minä olen.

Voi tietysti kysyä, mitä minä siellä vasemmalla matelen mutta liikkumisen kannalta ne molemmat kaistat ovat ihan yhtä "arvokkaita" täällä Helsingissä. Miettikää nyt vaikka Teollisuuskadun alkupätkää, jos ollaan matkalla Itäväylälle, siinä YT-OP:n uuden megapalatsin edessä. 

Otetaan rauhallisesti, päästään vähän halvemmalla suomalaisille nin rakkaassa "kulutuksessa" ja se budjetti-oktaavian turpokin kestää ihan eri tavalla ja säästyneet korjausrahat voi käyttää autolainan lyhennykseen, eikös niin.

2 kommenttia:

  1. Oon huomannu saman. Ajokulttuuri on kovin agressiivinen nykyään. Torvet soivat, valot välkkyvät, kiilaillaan eikä välitetä kolmiosta.

    VastaaPoista
  2. Juuri näin. En tiedä mikä nyt on menossa.... ehkä tää ryöstöverotus tekee ihmiset vihaisiksi, mutta vihan kohde on väärä. Tai sit jotain muuta.

    VastaaPoista